Verkoopvoorwaarden

Aankoopvoorwaarden

Aankopen worden geregeld volgens de onderstaande standaardvoorwaarden voor consumentenkoop, wanneer het gaat om de verkoop van goederen aan consumenten via internet. Consumentenkoop betekent hier de verkoop van goederen aan een consument die niet voornamelijk handelt in het kader van een bedrijf, en wanneer de verkoper handelt in de uitoefening van zijn bedrijf bij de verkoop van goederen via internet. De overeenkomst is opgesteld en wordt aanbevolen voor gebruik door de Consumentenombudsman.

Voor consumentenkoop via internet zijn voornamelijk de wet op overeenkomsten, de wet op consumentenbescherming, de wet op de handel, de wet op herroepingsrechten en de wet op elektronische handel van toepassing, die bindende rechten voor de consument garanderen. De voorwaarden van de overeenkomst mogen niet worden opgevat als beperkingen van deze wettelijke rechten, maar stellen de belangrijkste rechten en verplichtingen van de partijen met betrekking tot de verkoop vast. De verkoper kan ervoor kiezen om de koper betere voorwaarden aan te bieden dan die in deze verkoopvoorwaarden vermeld staan. Als de overeenkomst niet direct een oplossing biedt voor een specifiek probleem, moet de overeenkomst worden aangevuld met de toepasselijke wettelijke bepalingen.

Overeenkomst

De overeenkomst tussen koper en verkoper bestaat uit de informatie die de verkoper in het bestelsysteem van de webwinkel verstrekt met betrekking tot de aankoop (inclusief bijvoorbeeld de kwaliteit, hoeveelheid, eigenschappen, prijs en leveringsvoorwaarden van het product), mogelijk direct contact tussen de partijen (bijvoorbeeld via e-mail) en deze verkoopvoorwaarden.

Als de informatie in het bestelsysteem, het directe contact tussen de partijen en de voorwaarden in de verkoopovereenkomst met elkaar in conflict zijn, gelden de informatie in het directe contact tussen de partijen en die in het bestelsysteem boven de verkoopvoorwaarden, tenzij dit in strijd is met bindende wetgeving.

Levering

De levertijd is 6 tot 12 werkdagen (beginnend vanaf het moment dat het product ons magazijn verlaat). De levering wordt geacht te zijn uitgevoerd wanneer de koper of diens vertegenwoordiger het product heeft ontvangen.

Als de levertijd niet vermeld staat in het bestelsysteem, moet de verkoper het product aan de koper leveren zonder onterecht uitstel en uiterlijk 30 dagen na de bestelling van de klant. Het product wordt aan de koper geleverd, tenzij anders overeengekomen tussen de partijen.

Betaling

De verkoper kan betaling voor het product eisen vanaf het moment dat het product wordt verzonden van de verkoper naar de koper. Als de koper gebruik maakt van een creditcard of betaalkaart, wordt het aankoopbedrag maximaal 4 dagen na de bestelling op de kaart gereserveerd. De kaart wordt belast bij verzending van de bestelling. Bij betaling met een creditcard is de wetgeving met betrekking tot krediettransacties van toepassing.

Herroepingsrecht

(Neem altijd contact met ons op voordat u een pakket retourneert)

Volgens de wet op consumentenbescherming en het recht van herroeping heeft u het recht om het bestelde product terug te sturen. Als u gebruik maakt van het herroepingsrecht, moet u de retourkosten zelf betalen.

Als het ontvangen product defecten of tekortkomingen vertoont, kunt u een klacht indienen volgens de wet op consumentenbescherming. De consument kan de overeenkomst binnen 14 dagen na ontvangst van het product annuleren of binnen een jaar als geen informatie over het herroepingsrecht is verstrekt. De consument moet de dienstverlener op de hoogte stellen van het gebruik van het herroepingsrecht. De termijn wordt als nageleefd beschouwd als de melding binnen de gestelde termijn is verzonden. Er zijn geen specifieke vormvereisten voor de melding, maar het wordt aanbevolen deze schriftelijk te doen. Als de voorwaarden voor het herroepingsrecht zijn vervuld, moet de dienstverlener alle kosten die de consument heeft betaald (exclusief verzendkosten) terugbetalen.

Productfouten

Als er een fout in het product is, moet de koper de verkoper binnen een redelijke tijd na het ontdekken van de fout of wanneer deze ontdekt had moeten worden, informeren over de fout. De klacht wordt tijdig ingediend als de melding binnen twee maanden na ontdekking van de fout is gedaan. Een klacht kan uiterlijk twee jaar na ontvangst van het product worden ingediend. Als het product of een onderdeel daarvan bedoeld is om veel langer dan twee jaar mee te gaan, is de termijn voor klachten vijf jaar.

Als het product defect is en de fout niet te wijten is aan de koper of iets waar de koper verantwoordelijk voor is, kan de koper volgens de regels van hoofdstuk 6 van de wet op consumentenbescherming in bepaalde gevallen de koopprijs inhouden, kiezen tussen reparatie of vervanging, een prijsverlaging eisen, de overeenkomst annuleren en/of een schadevergoeding eisen van de verkoper. Het wordt aanbevolen de klacht schriftelijk in te dienen bij de verkoper.

Geschillenbeslechting

De partijen moeten proberen eventuele geschillen minnelijk op te lossen. Als een minnelijke oplossing niet wordt bereikt na bemiddeling via Consumentenadvies, kunnen de partijen schriftelijk verzoeken om het geschil door de Consumentenadviescommissie te laten behandelen. Het besluit van de Consumentenadviescommissie is rechtsgeldig vier weken na kennisgeving. Voordat het besluit rechtsgeldig wordt, kunnen de partijen het besluit voor de rechtbank aanvechten door een verzoekschrift in te dienen bij de Consumentenadviescommissie.